Misy  Tybetańskie
Misy dźwiękowe wywodzą się z himalajskiej, przedbuddyjskiej, szamańskiej tradycji Bon Po, liczącej 18 tysięcy lat. Misy te, zwane potocznie tybetańskimi, są wytwarzane głównie w Bhutanie, Nepalu, Indiach oraz Tybecie.  Używane były w szamańskich rytuałach religii Bön a także w medytacjach buddyjskich. Służyły nie tylko do gry, ale często także jako przedmiot użytku domowego. Po ucieczce tysięcy Tybetańczyków przed inwazją chińską w 1959 r. stały się znane także poza Tybetem. Misy były odlewane ze stopów nawet siedmiu do dwunastu różnych metali. Metale te wpływały na jakość dźwięku mis, a każdy z nich miał znaczenie symboliczne, archetypowe, np. złoto reprezentowało Słońce, srebro - Księżyc, miedź - Wenus, żelazo - Marsa, cyna Jowisza, ołów - Saturna itd. Obecnie większość mis dźwiękowych wykonuje się z brązu spiżowego (zwanego też brązem dzwonowatym), o różnych proporcjach składników. Niektóre ze źródeł wzmiankują o użyciu żelaza pochodzącego z meteorytów znajdowanych w Himalajach. O ile wykorzystywanie tego „niebiańskiego” materiału jest obecne w źródłach historycznych, o tyle nie zachowały się żadne pisemne przekazy dotyczące dotyczące jego zastosowania do wyrobu mis. Dźwięki wydawane przez misy dźwiękowe odgrywają istotną rolę w kultach religijnych. W buddyzmie i hinduizmie dźwięk  mis jest składnikiem praktyki modlitewnej i rytuałów religijnych.  Sami Tybetańczycy,  pytani o misy, są bardzo powściągliwi twierdzą, iż są to zwykłe naczynia służące do przechowywania żywności. Oprócz mis (dźwiękowych) himalajskich spotyka się obecnie misy (dźwiękowe) japońskie, misy (dźwiękowe) nepalskie, misy (dźwiękowe) assam, a także misy (dźwiękowe) wytworzone ze szkła. 
Japońskie miseczki dzwiękowe
Miseczki ZEN zwane są również miseczkami REIKI, ze względu na upodobanie jakim darzą je praktycy tej japońskiej sztuki uzdrawiania. Krystaliczny, długobrzmiący, kojący dźwięk tych instrumentów jest również uwielbiany przez dzieci. Miseczki są odlewane rękodzielniczo ze stopu 5 metali, dlatego ich kolor, waga, ton różni się w zależności od konkretnego egzemplarza. Miseczki w przybliżeniu emitują ton podstawowy w paśmie 940-1440 Hz, co odpowiada tonom a2-f3.
Misy i miseczki grające używa się na różne sposoby. Można grać na pojedynczej miseczce, wpływając
na podniesienie wibracji w danym pomieszczeniu, zharmonizowanie umysłu i ciała.
Można również używać miseczek do masażu, ustawiając je na powierzchni ciała. Wibracje wywołane
przez miseczki, stykając się z powierzchnią ciała, przenikają do niego i w koncentrycznych kręgach rozpływają się po całym organizmie. Masaż dźwiękiem likwiduje napięcia, usuwa bóle głowy, reguluje przemianę materii, uspokaja i pogłębia oddech, łagodzi skutki stresu, lęki i zmartwienia mające negatywny wpływ na nasz stan fizyczny i psychiczny. U zdrowego człowieka masaż dźwiękiem wspiera rozwój harmonii wewnętrznej oraz wzmacnia siłyi energie potrzebne do realizowania zadań w codziennym życiu, stymuluje kreatywność. Natomiast w przypadku choroby, masaż dźwiękiem, dzięki swojemu odprężającemu i łagodzącemu ból działaniu, wspiera leczenie dolegliwości natury fizycznej, emocjonalnej jak i umysłowej. 
Misy Kryształowe
Dawno, dawno temu ... brzmi to jak bajka - ok 70 000 lat przed nami istniał na Ziemi ląd zwany Lemuria a później już bardziej znana Atlantyda. Właśnie w tej epoce najbardziej była znana wiedza o kryształach. Znali również Atlantydzi laser i wiele innych potężnych energetycznych technologii. Świątynie Artlantów zajmowały się leczeniem ludzi za pomocą kryształów.
Kryształowe misy znane już były w Atlantydzie. Jak niesie legenda żył tam Wysoki Kapłan, który odkrył działanie połączenia kryształów i pewnych gatunków piasków. To połączenie dało materiał za pomocą którego uzyskał bardzo czyste dźwięki. Te dźwięki użył do leczenia chorób.W odróżnieniu od mis dźwiękowych wykonywanych z metalu, misy dźwiękowe kryształowe wytwarzane są z czystego kwarcu. Dźwięk mis kryształowych jest zupełnie inny niż dźwięk mis metalowych. Misy kryształowe dają też inne efekty terapeutyczne niż misy metalowe. Misy kryształowe są formowane w wirówkach, w wysokiej temperaturze, z kruszonego kwarcu o czystości 99,99%. Uzyskuje się w ten sposób przezroczyste lub matowe misy w różnych rozmiarach (od 15 do 60 cm).
Masaż misami tybetańskimi
Metoda leczenia dźwiękiem mis tybetańskich jest znana i powszechnie stosowana w kulturze wschodu od ponad 5 tysięcy lat. Szczególnie rozpowszechniona została się w klasztorach mnichów tybetańskich oraz w Indiach. Zabieg polega na nakładaniu na ciało (lub trzymaniu nad ciałem) mis o odpowiedniej wielkości, w określonych miejscach i porządku oraz delikatnym uderzaniu w nie. W zależności od techniki uderzania osiągane są różne skutki terapeutyczne. Dźwięki oraz drgania wywołane przez uderzenie w misę stojącą na ciele rozchodzą się po całym organizmie, docierają do każdej komórki, pobudzając ją do właściwej wibracji. Misy wydają wszystkie dźwięki, jakich potrzebuje ciało człowieka i jego psychika do prawidłowego funkcjonowania. Oddziałują na poziomie fizycznym, odprężając, rozluźniając napięcie mięśni, odblokowując połączenia nerwowe, jak również harmonizują całe ciało i pobudzają organizm do procesów samouzdrawiania. Delikatnie oddziałują na psychikę i emocje przynosząc spokój i ukojenie.
Dzwięki mis  tybetańskich
 Technika ta bazuje na krystalicznej budowie i właściwościach dźwiękowych, bogatych w pełen zakres częstotliwości, specjalnych mis, wykonanych z 12 stopów czystych metali. Od wieków były one używane w świątyniach, przy różnego rodzaju obrzędach i w gospodarstwach domowych w Nepalu, Tybecie, Indiach i innych krajach Wschodu. Wibracje mis przeniesione na ciało - poprzez drgania powietrza lub bezpośredni kontakt - wprowadzają komórki w stan homeostazy - naturalnej równowagi. Likwidowane są dzięki temu wszelkie napięcia zarówno fizyczne jak i emocjonalne.Brzmienie mis jest niezwykle bogate, ma szeroki zakres częstotliwości - od infradźwięków, poprzez dźwięki słyszalne, do ultradźwięków. Są one złożone głównie z kilkunastu elementarnych tonów (alikwotów), które nakładając się na siebie, wytwarzają dudnienia różnicowe. Dudnienia te przebiegają w strefie większości rezonansów mechanicznych naszych narządów oraz fal alfa i theta mózgu. Taka właśnie specyfika fal dźwiękowych ułatwia mózgowi zwolnienie rytmu pracy, synchronizację obu półkul i przejście od stanu beta (aktywności) do stanu alfa (między snem a czuwaniem, w którym umysł się wycisza), a nawet theta
 (głębokiej medytacji, aż do zaśnięcia).Terapia wyraźnie poprawia też nastrój i nastawienie do życia. Fale dźwiękowe porządkują nas wewnętrznie. Pozbywamy się niszczących emocji, odzyskujemy spokój ducha, intuicję, jasność umysłu. Nabieramy poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie. W momencie całkowitego wyciszenia myśl płynie swobodnie, a organizm zaczyna wracać do równowagi. 
7. 10. 2013 r.
Kreator stron www - szybka strona internetowa